De waterstofauto komt eraan… over dertig jaar. Maar zolang kunnen
weggebruikers niet wachten op alternatieven voor benzine en diesel die uit
ruwe olie worden gemaakt. Mogelijk ontstaat al binnen acht jaar schaarste op
de brandstofmarkt, rekende het energie-agentschap IEA onlangs voor.

Mooie tijden voor makers van biobrandstoffen. Zoals onderzoeksbedrijf
Avantium, dat zeven jaar geleden werd afgesplitst van Shell. Vrijdag waagt
Avantium de stap naar de beurs. Voornaamste troef is een nieuwe biobrandstof
die gemaakt wordt uit suikers.

Het magische middeltje heet furanics. Het kent zowel een dieselvorm als een
variant die aan gewone benzine kan worden toegevoegd. Over vijf jaar wil
Avantium klaar zijn voor marktintroductie.

Voordat het zover is moeten nog heel wat hobbels worden genomen. De
huidige markt voor biobrandstoffen lijkt sterk op de software-industrie in
de jaren zeventig. Volop intiatieven van jonge bedrijfjes. Maar nog geen
Microsoft die de standaard zet en de massamarkt verovert.

Duidelijk is dat de opmars van biobrandstoffen stapsgewijs zal verlopen. Anno
2007 gaat het om biobrandstoffen van de eerste en de tweede generatie: 1.0
en 2.0.

Brazilië is de kampioen van de eerste generatie. In de grootste economie van
Zuid-Amerika wordt volop alcohol (ethanol) gewonnen uit suikerriet. Nadeel
is dat landbouwgewassen voor biobrandstof direct concurreren met de
voedselketen.

Biobrandstoffen van de tweede generatie zitten nog grotendeels in de
laboratoriumfase. Doel is om motorbrandstof te maken uit de resten van
landbouwproducten. Het bedrijf Nedalco wil in Sas van Gent de eerste
Nederlandse fabriek neerzetten die werkt met een tweede-generatie
biobrandstof op basis van tarwegries. Daarvoor heeft Nedalco wel extra
overheidssubsidie nodig.

Ook Shell sleutelt aan bio-alcohol van de tweede generatie, op basis van stro.
Die wordt ontwikkeld door het Canadese bedrijf Iogen, waarin Shell een
minderheidsbelang heeft.

Avantium zit een stap verder in de keten. In het beursprospectus noemt
het bedrijf een reeks nadelen van de huidige vormen van biobrandstof. Zo is
de energiedichtheid van biobrandstoffen dertig tot veertig procent lager dan
die van reguliere benzine en diesel. Ofwel: je moet vaker tanken om een
gegeven aantal kilometers af te leggen.

Bio-ethanol heeft als extra nadeel dat het water aantrekt en dat is schadelijk
voor de motor. Bio-ethanol moet daarom gedehydrateerd worden. De
mengbrandstof E85, die voor 85 procent uit bio-ethanol bestaat, vereist een
duurdere, aangepaste motor.

Furanics moet de gebreken van de huidige biobrandstoffen opheffen. Het
chemische productieproces is niet bijzonder kostbaar, de energiedichtheid is
hoog en de automotor hoeft niet te worden aangepast. Bovendien bevat het
product geen zwavel en zorgt het voor een geringe uitstoot van roet.

Het wondergoedje zou bij een olieprijs van zestig dollar per vat
concurrerend kunnen zijn met gewone benzine en diesel, claimt Avantium.
Klinkt aardig, bij de huidige olieprijs die ruim vijftig procent hoger ligt.

Toch is moeilijk te zeggen of Avantium goud in handen heeft. Op de eerste
plaats is het bedrijf afhankelijk van het succes van de tweede
generatie-biobrandstoffen. Avantium maakt furanics uit suikers. Die moeten
op milieuvriendelijke wijze gewonnen worden, anders blijf je zitten met de
problemen van de eerste generatie biobrandstoffen. Anders gezegd: furanics
is biobrandstof 3.0.

Dan is er de onzekerheid rond de commercialisatie. Een superieure
techniek is niet voldoende. Als je geen effectieve marketing- en
distributiemachine achter je hebt, kan een goed product het zo maar afleggen
tegen slimmere concurrenten.

Zeker is slechts dat Avantium vanaf vrijdag als uithangbord kan dienen voor
hippe technologiebedrijven op de Amsterdamse beurs. Vervolgens is het
wachten op de hoofdprijs. Een mooi overnamebod van Shell bijvoorbeeld.

Pas als grote energiebedrijven het gevoel krijgen dat de technologie van
Avantium onmisbaar is, weet je het zeker. Hier bloeit iets moois.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl